Hetsiga föräldrar vid sidan om planen

I dag har det varit fotboll för hela slanten. Vaknade vid åtta tiden i morse och vid halv tio var jag på plats på Bodeles gräsplaner för en heldag med ungdomsfotboll. Och ungdomsfotboll är mycket roligare än viss vuxenfotboll, dessutom, desto yngre spelarna är desto roligare tycker jag att det är att titta. Då kan bollen hamna lite varsomhellst.

Men egentligen tycker jag att det roligaste är, även fast det är med skräckblandad förtjusning jag tycker det, föräldrarna vid sidan om. Emellanåt kan man tro att det är de och inte ungarna som spelar. De hoppar upp och ner, lever sig in i matchen och är så nervösa som det bara går. Men däremot, och det är här skräcken kommer in, de lever sig in så mycket att de ropar på spelarna, ledarna och på domaren. De kommenterar högljutt hur bollen ska spelas och hur matchen ska dömas. Jag tycker att föräldrar ska se sina barn spela match och jag tycker de ska hejja för fullt MEN de ska inte kommentera och vara låtsas domare eller leka ledare och framförallt (!) och det gäller alla idrotter ska inte föräldrar uppnå sina drömmar genom sina barn och inbilla dem att en fotbollsmatch även om det råkar vara final är blodigt allvar, fotboll är och ska vara en lek.

Sport | |
Upp