Vardagslunk

Så har ytterligare tid förflutit, vardagen har smugit sig på och några fascinerande, storslagna äventyr har det varit sämre med de senaste veckorna. Lite har dock hänt, jag klarar inte riktigt av att bara ligga på soffan och slöa… Däremot har jag faktiskt tränat på att ta det lugnt, sova lite mer och bara chilla, går faktiskt helt okej.
 
Så, vad har hänt? Jo, jag har upptäckt Mong kok! Denna myllrande stadsdel som andas Hong Kong. Inte lika fancy som central, men så mycket mer liv, med ”vanligt” folk. Marknader med frukt, kläder och annat längs med gatorna, där turister blandas med lokalbefolkningen. Men det är också det området där djur och växter säljs, till exempel växtmarknaden, fågelmarknaden och goldfish market. Som den forna akvarist jag är fångade allsköns akvarietillbehör mitt intresse. Och trots att djuren inte behandlades särskilt väl kunde jag inte låta bli att fascineras.
 
Jag har även varit på en dagsutflykt till Kina, närmare bestämt Shenzhen som ligger precis på gränsen till Hong Kong. Visumprocessen är smidigare till denna del av Kina och gick på en halvtimme. Väl där förstod vi ingenting, allt stod på mandarin och väldigt få pratade engelska. På grund av detta lyckades vi bli splittrade, jag och mina resekompisar. Någonstans mitt i Shenzhen är vi uppdelade, ger upp chansen på att hitta varandra igen i denna mångmiljonstad och påbörjar vår upptäcktsfärd. Men ödet vill annorlunda och som av en slump springer vi rakt in i varandra i tunnelbanan! Tillsammans tar vi oss sedan till den största marknaden och köpslår för fullt.
 
Slutligen, ikväll blev jag nyförälskad i Hong Kong! Det krävdes ett fantastiskt yogapass, utomhus i Sun Yat Sen memorial park. Med skyskrapor och havet som kuliss ackompanjerat av blodröd solnedgång. Efter ett par veckors dipp och honkistristess var detta precis vad som behövdes!
 
Imorgon kan ni läsa om livet utan Friskis&Svettis, då gästbloggar jag för Karlstadföreningen. Kika in här under morgondagen Friskis&Svettis Karlstad
 
Nu är det dags för sömn, klockan är långt över midnatt. Men innan dess vill jag bara säga, BORACAY, KUALA LUMPUR och SINGAPORE! Där har ni min novembermånad
 
 
.
Hong Kong | |
Upp