Ett par veckor i honkis

Två veckor har gått sedan jag flyttade till världsstaden Hong Kong, en tid som känns både lång och kort. På ett sätt finns en känsla av att jag bott här länge, i denna välkomnande fantastiska storstad. Låtit mig njuta av storstadspuls i rusningstrafik, lokala marknader med växter, krims krams och spågummor. Jag har börjat lära mig hitta, jag kan åka MTR och dricker vin på skybarer. Men på ett sätt känns tiden här som en millisekund, den har försvunnit upp i jetlag, föreläsningar och flytt, engelskspråkig koncentrationströtthet och allmän förvirring. Nu bor jag och Adam i ett rum på campus, har börjat plugga och nästan lyckats skapa vad som kan liknas vid rutiner.

Det är lätt att älska Hong Kong, en världsmetropol för ekonomi och teknisk utveckling, som gör att jag önskar mig en annan utbildningsinriktning med möjlighet att jobba här. Som lärare i SO och svenska är det en aning svårt att få jobb i en kantonesisk före detta brittisk koloni. Samtidigt som jag är förälskad i staden finns en ständig längtan efter Sverige, efter det svenska språket, att kunna uttrycka nyanser, glänsa på föreläsningar och naila analyser om populärkulturella påverkansfaktorer, diskutera den pågående flyktingkatastrofen och inte bara kunna säga ”it’s bad”. Jag har insett hur viktigt språket är, hur mycket identitet och kultur som finns förankrat i att kunna uttrycka sig, jag upplever dagligen frustrationen i att inte nå fram, att inte kunna säga exakt det jag menar. Därför har jag charmat ett helt gäng med svenskar som får stå ut med mitt ständiga tjatter. Vi lunchar, går på pub och gör utflykter, vi hänger på marknader och insuper atmosfären.

Till en början var det återkommande samtalsämnet väder, det är varmt här, dryga 30 grader allt som oftast, med en luftfuktighet på närmare 100 procent. Den är en aning jobbig, första veckan svettades vi liter bara vi visade oss utomhus, nu är det bättre, acklimatiseringen har gått bra. September är en del av tyfonperioden, och det är precis vad jag och Adam hoppas på. Vi vill uppleva en hong-kongiansk tyfon, där föreläsningar blir inställda och alla studenter rusar till supermarket och bunkrar nudlar för flera dagar. Tänk att sitta innanför balkongdörrarna, blicka ut över havet och staden när vindarna viner och regnet smattrar.

Jag bjuder på ett bildsvep av de senaste veckorna, välkomstmiddag, nattmarknad, Hong Kongs högsta byggnad och en utblick från där jag bodde första veckan.

 
 
 
 
 
 
Hong Kong | |
Upp